SELAMAT DATANG DI WEBSITE SD NEGERI 4 CIRAHAHAB KECAMATAN LUMBIR KABUPATEN BANYUMAS

Cerita Harimau yang serakah

 HARIMAU YANG SERAKAH



Disebuah hutan yang sangat luas ada seekor harimau ,kerbau,dan kucing.

Seekor harimau yang sedang berjalan menyelusuri hutan.harimau melihat seekor kucing yang sedang membawa daging harimau itu ingin sekali daging yang sedang dibawa oleh seekor kucing.Lalu harimau itu mempunyai ide untuk mengambil daging yang sedang dibawa oleh kucing .

Lalu harimau mendekati kucing untuk

mengambil daging itu.harimau berusaha mengalihkan perhatian kucing dengan suara ngaumannya yang sangat keras.kucing itu lalu mendengar suara ngauman harimau ,kucing itu lalu berlari sangat kencang .kucing itu lalu tidak sadar bahwa danging nya yang sedang dibawa ,jatuh didekat harimau .

Lalu harimau melihat daging itu ada di dekatnya .

Lalu harimau memakan daging itu sampai habis .Kucing itu mencari daging ,dan ia kembali ketempat semula dimana harimau itu mengaum.Kucing itu melihat harimau yang sedang memakan daging yang tadi dibawa oleh kucing.Lalu kucing itu marah kepada harimau .Tetapi kucing itu takut kepada harimau .

Kucing itu memberi tahu kepada kerbau jantan yang 

Sangat besar daripada harimau kucing memberi tahu tempat yang harimau sedang memakan daging.Kerbau itu lalu mendatangi harimau ,harimau itu ketakutan kepada kerbau  yang sangat besar.Lalu harimau berlari ketakutan dan kerbau mengejarnya.Harimau meminta maaf kepada kucing dan kerbau .Kerbau berbicara kepada harimau untuk tidak mengulanginya lagi.


AMANAT:KEPADA SESAMA MAKHLUK HIDUP KITA TIDAK BOLEH SERAKAH,KITA HARUS BERBAGI SESAMA MAKHLUK HIDUP.

 NAMA KELOMPOK:IFFA  AZIZA

                                       YUSI ANISA BELA

0 Komentar